Testimonial Dealer Nederland

Ervaringen van dealers met de Jet Thruster


Het Jet Thruster systeem is in 2010 door producent Holland Marine Parts op de markt gebracht. In de jaren ervoor is uitvoerig research gepleegd op een eerder systeem, gebaseerd op een soortgelijk principe. Dat heeft geresulteerd in een volledig nieuw opzet; de ultra betrouwbare Jet Thruster van vandaag.

Eén van de mensen die vanaf het eerste betrokken is geweest bij de doorontwikkeling van de Jet Thruster, is Karst Braaksma. Hij is samen met zijn vrouw Yvonne eigenaar van Karyvo Nautische Dienstverlening in Sneek. Karst heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling. Zo heeft hij de oorspronkelijke storingsgevoelige elektronische besturing vervangen door een elektrische besturing. Karst: “Elektronica en water zijn elkaars vijanden. Met de elektrische besturing is het systeem 100% betrouwbaar. Door het gebruik van HMP kwaliteitsmaterialen en wijzigingen in het leidingsysteem is het storingsvrij en veel krachtiger gemaakt.”


Effectief

“Het is niet alleen de betrouwbaarheid, ook de efficiëntie van het systeem maakt de Jet Thruster uniek”, vertelt Karst. “Omdat de nozzles verder naar voren (of naar achteren) zijn gepositioneerd is de machtsarm groter. Anders gezegd, door de grotere hefboomwerking vanaf het middelpunt is minder kracht nodig voor de vereiste wending.”


Waterbestendig

Karst wijst erop dat als een schip water maakt, alle elektronica die in contact komt met water simpelweg kapot is en vervangen moet worden. Met een elektrisch systeem is het een kwestie van droogmaken en het werkt weer. “Mocht een schakelaar of relais het niet hebben overleefd, dan kan dat (tijdelijk) vervangen worden door standaardmateriaal. Dat is het mooie, je kunt de Jet Thruster in zo’n geval met niet meer dan steeksleutel en een schroevendraaier repareren. Komt iemand er niet uit, dan is het een kwestie van een telefoontje. Zo kan ik iemand altijd op afstand helpen, ook al is het aan de andere kant van de wereld.”


Promotie gaat vanzelf

“Na de opmars van de boegschroef, verwacht ik ook zeker een steeds groter aandeel van de Jet Thruster”, aldus Karst. Datzelfde idee heeft Rody Gilhuis, eigenaar van GMS Gilhuis Marine Services in Zwijndrecht en ook dealer van de Jet Thruster. “Het systeem heeft het in zich om een groot succes te worden. Naar ons idee moet het nog wat bekender worden en dan verkoopt het zichzelf. Het wordt vanzelf gepromoot door de eigenaren. Wij hebben het inmiddels in enkele schepen ingebouwd. Tot nu toe in zeilschepen als alternatief voor de boegschroef. De tijd van inbouw is korter, maar het systeem zelf is wel duurder. We moeten ons best doen om aan klanten uit te leggen dat het een investering is in de toekomst, want na installatie is het onderhoudsvrij. De boegschroef, meestal van kunststof gemaakt, is kwetsbaarder en zo’n systeem vereist regelmatig onderhoud. Ik vind het een mooi systeem, dat snel reageert en zeker niet onderdoet voor de boegschroef. Integendeel. Het enige verschil is dat het water er voor de vorst uit moet. “Dat klopt”. Aldus Karst Braaksma. “Het systeem dient voor de vorstperiode watervrij gemaakt te worden. Het gaat om de bescherming van de kogelkranen binnen het systeem. Door een compressor aan te sluiten op een nippel is het een karweitje van hooguit tien minuten.”


Van deze tijd

Henk-Jan Kok staat aan het roer van van v.o.f. Scheepsbouw Achterbos Theo Kok in Vinkeveen, hij behoort tot de achtste generatie. Henk-Jan ziet, net als zijn collega dealers, de meerwaarde van de Jet Thruster in. En dan met name in specifieke situaties. “Ik ervaar de werking van het systeem als gelijkwaardig aan de boeg- en hekschroeven, beide systemen zijn ontzettend makkelijk in het gebruik. En de Jet Thruster maakt inderdaad minder geluid; je hoort de motor zachtjes en verder alleen wat gebruis van het water. Eigenaren van zeiljachten zijn gecharmeerd van de veel kleinere inbouwgaten. Voor boegschroeven praten we over gaten van 12,5 tot 18,5 centimeter, voor de uitstroomnozzles is 3 tot 4 centimeter voldoende. Dat scheelt een hoop weerstand. En dan is er nog het optische effect. Elke schipper heeft een band met zijn schip en ziet het uiterlijk graag zo min mogelijk verstoord. Daarnaast zijn er verschillende schepen waarin de ruimte te beperkt is voor het inbouwen van een boeg- of hekschroef. Denk aan Amerikaanse speedboten.” Henk-Jan verwoordt het mooi als hij zegt: “Een schoef- of Jet Thruster is geen systeem om je voor te schamen. Het levert meer plezier en comfort op; koffie zetten met de hand doen we langzamerhand toch ook niet meer? Het is dus een systeem van deze tijd. Alleen al het idee geeft rust en vertrouwen.”


Nieuwe ontwikkelingen

Karst Braaksma: “Wij zien inmiddels ook veel eigenaren van het vorige Jet Thruster systeem, die het willen opwaarderen. Tegen relatief geringe kosten maken we van het oude systeem een modern Jet Thruster systeem. Een ander nieuwtje is afstandsbediening. Door een stevige, waterdichte afstandsbediening met een grote reikwijdte kan zelfs aan wal, op afstand, met de Jet Thruster gemanoeuvreerd worden. Degenen die dit hebben aangeschaft zijn echt heel enthousiast.”