Referenties

Bekijk een selectie van boten waar de Jet Thruster is ingebouwd.

“Ik kan iedereen de Jet Thruster aanraden”

Boeg JT-30 Single Hek - - Benodigde Kgf bij 6 bft. : 22.1 Bereken uw Jet-Thruster
Bereken

Patrick Noppen: MasterCraft X-30

Patrick Noppen beseft maar al te goed dat luxe dingen niet komen aanwaaien. Alleen met hard werken kun je je luxe zaken veroorloven, zoals de MasterCraft X-30. Een ruime en luxe speedboot van Amerikaanse makelij. “De prestaties op het water zijn fantastisch, wij beleven er veel plezier aan. Er was eigenlijk maar één nadeel; de constructie met de schroefas -in combinatie met het grote vermogen- maken manoeuvreren wat lastig, zeker in krappe omstandigheden. Daarom heb ik in februari 2012 een Jet Thruster JT-30 in de boeg laten inbouwen. 

Sinds ik mijn MasterCraft met de Jet Thruster vaar, is aanleggen veel makkelijker geworden. Ik kan dan ook iedereen de Jet Thruster aanraden.”



Mastercraft X-Star Jet Thruster JT-30

Boeg JT-30 Single Hek - - Benodigde Kgf bij 6 bft. : 25.2 Bereken uw Jet-Thruster
Bereken





“Jet Thruster verandert vaareigenschappen niet”

Boeg JT-30 Single Hek - - Benodigde Kgf bij 6 bft. : 22 Bereken uw Jet-Thruster
Bereken

Robert Hazenberg: Rio Espera

Als trotse eigenaar van een onlangs gerestaureerde klassieke speedboot, een Rio Espera uit 1968, zit Robert Hazenberg niet te wachten op beschadigingen. “De Rio Espera is moeilijk te manoeuvreren bij lage snelheden en als ik ‘m achteruit uit het boothuis vaar, trekt hij door zijn vaste schroef naar één kant. Met de Jet Thruster is het, ik zou bijna zeggen, een fluitje van een cent geworden. Toegegeven, het is best duur, maar daar staat tegenover dat het systeem precies doet wat het belooft. Ik heb eerst gedacht aan een boegschroef, maar dan moest er een groot gat in de romp komen, vandaar dat ik een JT-30 in de boeg heb laten inbouwen.

Nog een voordeel; het systeem verandert de vaareigenschappen niet. En ook optisch is het geslaagd, in plané zie je de uitstroomopeningen, maar dat is absoluut niet storend. Verder is de bediening erg handig, dus ik ben zeer tevreden. Mogelijk breid ik het in de toekomst uit naar de achterzijde, maar eerst ga ik aan de gang met het verbeteren van mijn vaarcapaciteiten. Door meer vaaruren te maken op de Kagerplassen en dat is bepaald geen straf...”



“Jet Thruster is geluidloos en geschikt voor halfgeleiders”

Boeg & Hek JT-70 Combi
Hek JT-70 Combi
Benodigde Kgf bij 6 bft. : 65.2 Bereken uw Jet-Thruster
Bereken

Dorus Wajer: Osprey 34

Eigenaar Dorus Wajer van Wajer Jachtbouw in Heeg heeft een duidelijke visie; “Wij lopen voorop op het gebied van innovatie. In 2006 kregen we voor de Osprey 37 de titel Boot van het Jaar, in 2009 bereikten we met de kleinere Osprey 34 de 3 hoogst genomineerden. Omdat wij innovatie zo belangrijk vinden, hebben we in het laatstgenoemde type een JT-70 Combi ingebouwd. Dit schip is een halfglijder met relatief weinig achterschip en geringe diepgang. Toch konden we de Jet Thruster in het bestaande schip inbouwen en de kleine uitlaatopeningen bieden grote voordelen met zo weinig diepgang.

Verder is het fijn dat het systeem geluidloos werkt. Wel vind ik het van het grootste belang dat het systeem professioneel wordt ingebouwd, er lopen immers waterslangen door het schip. Als aan die voorwaarde is voldaan, ben je zeker van een probleemloze werking.”

 



“Compact in te bouwen, ook bij geringe diepgang”

Boeg JT-30 Single Hek - - Benodigde Kgf bij 6 bft. : 27.4 Bereken uw Jet-Thruster
Bereken

Herman van Eijk: Tender (composietbouw van glasvezel-epoxy en polyethyleen)

Herman van Eijk, van het naar hem vernoemde jachtbouwbedrijf in Reeuwijk, bekijkt de Jet Thruster vanuit een heel andere invalshoek. Hij is gespecialiseerd in lichte wedstrijdzeilboten voor de Open Eenheidsklasse. Toen hij een opdracht kreeg een tender te bouwen in composietbouw van glasvezel-epoxy en polyethyleen, voorzien van een Steyer motor en een thruster, kwam hij terecht bij de Jet Thruster. Herman: “De Jet Thruster is compact in te bouwen, ook bij geringe diepgang. Het gaat niet zozeer om gewichtsbesparing ten opzichte van de boegschroef, maar om gewichtsverdeling. Dat is ook voor wedstrijdjachten van groot belang, je hebt de mogelijkheid de pomp diep in het schip in te bouwen. In de tender is het de JT-30 als boeg thruster geworden, gezien het geringe gewicht van het schip ruim voldoende. Ik ben enthousiast over de werking, de geruisloosheid en het ontbreken van tunnels voor de inbouw, maar vooral over de flexibele inbouwmogelijkheden. Dit belooft een grote toekomst voor de Jet Thruster, ook voor wedstrijdjachten.”